Saturday 3 December 2011

khannas si anak iblis


Kisah berikut ini dijangka berasal dari Abu Abdullah Muhammad bin Ali bin al-Husain al-Hakim at-Tirmizi.

Setelah Adam dan Hawa berkumpul kembali dan taubat mereka diterima Allah, pada suatu hari Adam meninggalkan Hawa seorang diri kerana keperluan. Maka datanglah Iblis beserta anaknya yang bernama Khannas kepada Hawa.

"Aku harus pergi untuk melakukan sesuatu hal yang penting, tolonglah jaga anakku hingga aku kembali nanti." si Iblis berkata kepada Hawa.

Hawa menerima anak itu dan si Iblis pun pergi.

"Dia adalah anak Iblis yang dititipkannya kepadaku," jawab Hawa.

"Mengapa engkau sudi menolongnya?" Adam mencela Hawa.

Dengan sangat marah anak Iblis itu dibunuhnya, dicincangnya dan setiap cincangan itu digantungkannya pada dahan. Setelah itu pergilah Adam. Tidak lama kemudian Iblis datang.

"Di manakah anakku?" Ia bertanya kepada Hawa.

Hawa menerangkan segala sesuatu yang telah terjadi. Iblis menyerukan nama anaknya. Potongan-potongan tubuh anaknya berkumpul dan ia pun hidup kembali, kemudian berlari menyambut ayahnya.

"Jagalah dia, kerana ada urusan lain yang harus aku lakukan." Iblis memohon kepada Hawa.

Mula-mula Hawa menolak tetapi si Iblis memohon begitu gigihnya sehingga akhirnya Hawa pun menyerah. Setelah itu pergilah Iblis meninggalkan tempat itu. Ketika Adam pulang terlihatlah olehnya anak Iblis itu.

"Apakah ertinya semua ini?" tanya Adam.

Hawa mengisahkan yang telah terjadi. Adam memukul Hawa habis-habisan.

"Aku tak tahu rahsia di sebalik semua ini." Adam mengherdik. "Sehingga engkau tidak mematuhi aku tetapi mematuhi seteru Allah dan terperdaya oleh pujukannya."

Anak itu dibunuhnya dan mayatnya dibakarkannya, kemudian sebahagian abunya dibuang ke dalam air sedang sebahagiannya lagi dibuangkannya ke udara dan diterbangkan angin. Setelah itu Adam pergi. Si Iblis datang pula menanyakan anaknya. Hawa menceritakan apa yang telah dilakukan terhadap anaknya. Si Iblis berteriak memanggil anaknya, abu-abu mayat anaknya yang dibakar tadi berkumpul, kemudian si anak hidup kembali dan bersimpuh di depan ayahnya.

Sekali lagi Iblis memohon pertolongan tetapi ditolak oleh Hawa.

"Pastilah aku dibunuh Adam nanti," jawabnya.

Iblis memujuk dengan berbagai sumpah sehingga akhirnya Hawa sekali lagi menyerah. Si Iblis pun pergi. Adam kembali dan didapatinya Hawa bersama anak itu lagi.

"Allahlah yang mengetahui apa yang bakal terjadi sekarang ini," Adam mengherdik penuh marah. "Engkau menuruti kata-katanya dan tak mempedulikan kata-kataku."

Khannas disembelih dan dimasaknya. Separuh dari tubuh Khannas dimakannya sendiri dan separuhnya lagi diberikannya kepada Hawa. (Orang-orang mengatakan sesudah tindakan Adam yang terakhir ini Iblis masih dapat menghidupkan dan membawa Khannas dalam rupa seekor kambing). Kemudian si Iblis datang pula menanyakan anaknya dan Hawa menceritakan apa yang terjadi.

"Inilah yang selama ini ku inginkan," si Iblis berseru girang. "Aku ingin menyusup ke dalam tubuh Adam. Kini, setelah dadanya menjadi tempat kediamanku, tercapailah sudah keinginanku itu."

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.