Monday 28 November 2011

Jangan Bersedih

 
Jangan bersedih! Jika anda berbuat dosa, segeralah bertubat. Jika anda melakukan kesalahan, segeralah minta ampunan, Jika anda membuat kekeliruan segeralah memperbaikinya! Rahmat Allah itu amat luas, pintunyaNya terbuka lebar, AmpunanNya berlimpah, dan tubat pasti diterima.


Mengapa kita perlu sibuk untuk hari esok,mengapa kita berasa bimbang terhadap malapetaka ,peristiwa hari esok sedangkan kita belum tentu menjumpai hari esok.

Jangan Bersedih...Semata-mata disebabkan Anda Berbeza dengan Orang lain kerana setiap kejadian Allah itu ada kelebihan tersendiri
abu Laits berkata : "Awaslah kamu dari ketawa berlebih-lebihan kerana ketawa mengandung 8 bahaya.Tercela oleh ulama dan orang yang sopan sempurna akal.Memberanikan orang bodoh kepadamuJika engkau bodoh nescaya betambah kebodohanmu dan bilaengkau alim berkurang ilmumu sebab ada riwayat: Seorang alimjika ketawa beerti telah memuntahkan ilmunya.Melupakan dosa-dosa yang lampauMemberanikan membuat dosa di masa depan, sebab bilaketawa terbahak membekukan hatimu.Melupakan mati dan akhiratEngkau menanggung dosa orang yang ketawa kerana ketawamuKetawa terbahak-bahak itu menyebabkan banyak menangisdi akhirat.

 Jangan bersedih, kerana kesedihan hanya akan membuat air yang segar terasa pahit dan bunga mawar yang indah seperti sebongkok labu, taman yang rimbun seperti gurun pasir yang gersang dan kehidupan dunia menjadi penjara.

 Kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orangyang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberikemaafan sahajalah kita akan dapat mengubati hati yang telahterluka. Kemaafan yang diberi secara ikhlas umpama pisaubedah yang boleh membuang segala parut luka emosiSegala hal yang lahir akan mati, tetapi cahaya kehidupan yang dipancarkan akan selalu bersinar buat selamanya

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.